Digital Communication Policies |29

Digital television policies Iin
Greece

Stylianos Papathanassopoulos” and Konstantinos Papavasilopoulos”

A SHORT VIEW OF THE GREEK TV LANDSCAPE

Greece is a small European country, located on the southern region of the
Balkan Peninsula, in the south-eastern part of Europe. The total area of the country is
132,000 km? while its population is of 11.5 million inhabitants. Most of the
population, about 4 million, is concentrated in the wider metropolitan area of the
capital, Athens. This extreme concentration is one of the side effects of the centralized
character of the modern Greek state, alongside the unplanned urbanization caused by
the industrialization of the country since the 1960s. Unlike other European countries,
almost all Greeks (about 98 per cent of the population) speak the same language,
Greek, as mother tongue, and share the same religion, the Greek Orthodox. Greece
has joined the EU (then it was called the European Economic Community) in the 1°* of
January, 1981. It is also a member of the Eurozone since 2001. Until 2007 (when
Bulgaria and Romania joined the EU), Greece was the only member-state of the EU in
its neighborhood region.

Central control and inadequate planning is a “symptom” of the modern Greek
state that has seriously “infected” not only urbanization, but other sectors of the
Greek economy and industry as well, like for instance, the media. The media sector in
Greece is characterized by an excess in supply over demand. In effect, it appears to be
a kind of tradition in Greece, since there are more newspapers, more TV channels,
more magazines and more radio stations than such a small market can support

(Papathanassopoulos 2001).

" Professor at the Faculty of Communication and Media Studies, National and Kapodistrian
University of Athens. E-mail: spapath@media.uoa.gr

" Media Research Officer at the Hellenic Audiovisual Institute.



Digital Communication Policies |30

It is certainly no coincidence that both radio and television, the two major
electronic media of the 20" century, made their first steps under the strong-iron fist of
authoritarian dictatorships. Radio was founded in 1938, when the whole country was
under the control of the Fascist-like dictatorial regime of loannis Metaxas, while
television first started broadcasting in February 1966, roughly a year before a coup
d’état executed by a bunch of colonels has sunk the country into darkness for seven
years (1967-1974).

The public service broadcaster, ERT, served the purpose of a propaganda outlet
for the military regime for almost the entirety of its first decade of life. But the
government’s tight grip continued even after the fall of the “junta” in 1974, as the
ruling party of that time had the legitimacy (according to the Greek Constitution of
1975) to appoint all seats at the Board of Administrators (BoA) of ERT. The
monopolization of broadcasting by ERT, alongside the complete control of the flow of
information from the airwaves by the ruling party, led to an ever growing resentment
from a part of the political system, the media professionals, academics and eventually
the public. During the late eighties, the Public Service Broadcaster has lost, in the eyes
of public opinion, its legitimacy as a trusted provider of free and unbiased information,
a situation that led, after a series of blows, to the deregulation of the Greek television
system. The deregulation of the state broadcasting monopoly in the late 1980s has led
to a radical transformation of the whole media sector. In fact, the Greek newspapers
faced the biggest challenge in their history: increasing competition from electronic
media and the need to harness the publishing tools offered by new technologies. For
newspapers, these challenges required the reconsideration of traditional publishing
goals and marketing strategies.

The Greek market is very rich in magazine titles, with more than 900 popular
and special interest titles. However, there are about 50 consumer magazines - mostly
monthlies - of real importance. The financial crisis and the subsequent decline in
advertising revenues, related with a sharp decline in sales, have led many magazines to
suspend circulation. The best period of the magazine sector, especially life style
magazines, was between 1995-2004, which witnessed a big explosion of new titles and
advertising revenues. Since then, the Greek magazine sector has entered a period of

re-shaping in terms of titles and publishers, in order to cope to the new and highly



Digital Communication Policies |31

competitive media environment, especially with the development of broadband
internet. The broadcasting sector has undergone a spectacular change: from a
broadcasting environment with two public TV channels and four public radio stations,
in the early 1990s, it has been led to an overloaded environment comprising 160
private TV channels and 1200 private radio stations broadcasting into an overcrowded
landscape. In addition, Greece has undergone a broadcasting commercialization,
adopting a market-led approach, resulting in even more channels, more advertising,
more domestic productions and more programme imports, as well as more politics.

The deregulation of the broadcasting system gave a substantial contribution to
a situation which was quite eloquently described as “the Greek analogue television
chaos”. Some of the consequences of this chaos were to be felt decades after the end
of the state monopoly, and in the process of full digital migration. One of the most
serious consequences was the lack of available frequencies. During the first decade of
deregulation, it was quite a rule for commercial TV channels, mostly local ones, to
“occupy” a free analogue frequency in their area (usually a frequency not used by any
other channel, either public or commercial), on the basis of a rather defying “first call,
first served” principle. The situation was quite similar to the one experienced in Italy
after 1976, when local channels quadrupled practically “overnight”, creating what was
called “the Far West of frequencies”. This bullying behaviour practically sealed the
entrance to new market players, as there were no available frequencies to launch a
new channel. On top of that, political clientelism and favouritism with the local
political elite resulted in the rather bizarre situation where those “occupiers” paid no
fee or licence costs for the use of those frequencies! The political system quickly
understood that “freezing” this lawless situation from the part of TV stations would
concur to their benefit: they denied them the full legitimacy that a proper licensing
regime would have established, as it is always tempting from the point of view of
politicians to ‘hold hostage” the broadcasting system. It is emblematic of the
“intertwined” conjunctions between political and media systems that, even in 2011,
(22 years since the first commercial station started broadcasting) no permanent
licences have been issued and all channels rely on temporary permits.

Many experts believe that digital transition will have a beneficial impact on

Greek TV landscape. Many of the misdeeds and “irregularities” of the past will be



Digital Communication Policies |32

magically erased, and the new digital environment will constitute a modernization of
the system, fully incorporating it with the European mainframe. However, even if
someone can take for granted the existence of a strong political will to end the mess
and put in place a modern legal framework, the recent downturn of the Greek
economy and the severe financial crisis, which is looming upon Greece, will certainly
take their toll in terms of forestalling any serious movements in that direction. This
paper will try to discuss the development of digital television in Greece. The main
focus will be to trace the initial stages and roll-out of different digital platforms for
delivering audiovisual content (terrestrial, satellite, IPTV, mobile etc.), government
policies and strategies (whenever such actually exist), as well as to present, in a clear
and synoptic form, the players, the economics and the politics associated with this new
digital era for the television medium. Satellite was the first platform that transmitted

digital signals to the Greek TV households, and this will be our starting point as well.

DIGITAL SATELLITETV

Satellite TV in Greece, as in the majority of countries, started as an analogue
television service. From the beginning, the television offer was based on a subscription
business model (Pay-TV). Satellite broadcasting started in 1994, when Greek
Authorities gave their permission for the operation of Filmnet, the country’s first pay-
TV channel, owned by Multchoice/ Netmed Hellas, and member of the South-African
based Naspers Group of companies. The initial analogue offer comprised three
thematic channels (the first one was Filmnet, with a programme menu filled with
mostly American movies and TV series; the second one was Filmnet Sport, covering all
major sports, but primarily football; and the third channel was targeting kids and
families, with a programme menu filled with kids TV series and cartoons).
Multichoice/Netmed Hellas adopted and implemented an aggressive marketing policy,
by acquiring TV rights of football and basketball games, and premier films. Those
practices helped the company to “survive” in an environment rather “hostile” to Pay
TV like the one in Greece, and by the end of 2000, the number of subscribers had
reached 290.000.



Digital Communication Policies |33

Since international environment was in favour of the development of digital
television, the company decided to enter the digital age, without abandoning,
however, its utilizing frequencies leased from ERT, the Public Service Broadcaster. In
effect, the history of Greek satellite digital television (and of digital television as well)
starts in March 1998, when Multichoice/ Netmed Hellas announced its intentions to
‘go ahead’ with its own digital platform, called Nova. This announcement caused
anxiety and furore within some circles around the socialist government of those days.
The reason is that PASOK, the ruling party, wanted to “secure” the digital future of two
major state-controlled companies, the incumbent telecoms operator OTE, and the
public service broadcaster ERT. In that framework, the government was openly in
favour of a single satellite platform, in which all the interested parties, both private
and public, could participate, and therefore announced that it would pass a new law
on both Pay and digital TV services. In effect, after pressures by the shareholders of
Multichoice Hellas (Netmed NV, Teletypos), the government presented to the
Parliament its proposals, in June 1998. As expected, they became law in October 1998
(see also losifides 2001). The new law on “the provision of subscription of broadcasting
services and related regulations”, the so-called law 2644 of 1998 (Government Gazette
1998), attempted to cover all aspects of subscribing broadcasting services, not only of
satellite but also of any other Pay television service.

Exactly as the law had predicted, soon after its passing the involved parties
expressed their interest to cooperate on a single, joint digital platform, considering
that the Greek market was too small for competitive digital ventures. Not willing to
lose any more time, Multichoice/ Netmed Hellas moved swiftly, and at the end of
December 1998, applied for a license at the Ministry of Press and Media, and at the
National Broadcasting Council, the audiovisual regulatory authority (NBC). After the
application, all interested parties (mostly commercial FTA TV stations) started
negotiations concerning the percentages each one would hold on the digital satellite
platform, Nova. One of the thorniest issues of these negotiations was the current net
value of the company that would own and manage the satellite platform and the Pay
TV services. Investment banks (such as the Lehman Brothers and Merrill Lynch) were
hired in order to provide a much needed evaluation. Negotiations were tough and

lengthy, all the interested parties could not reach an agreement at the end of the day.



Digital Communication Policies |34

The events that followed the break-up of negotiations gave a serious boost to
Multichoice/ Netmed Hellas plans. First of all, on May 20", 1999, the NBC decided to
award a broadcasting license to Multichoice/ Netmed Hellas. The company reacted
immediately, announcing the start of digital satellite television services. In fact, on
December 16™, 1999, Nova officially started its operation, by securing three
transponders on Eutelsat’s Hot Birds Satellites 2, 3 and 4, respectively, all of them
located at 13 degrees East. The company also signed a 15-year contract with the Greek
state which allowed the former to offer Pay TV and related services (Pay-per-View,
tele-votting, tele-betting, interactive games etc.) to its Greek subscribers.

The 15-year contract was the first which the Greek state signed with
Multichoice/ Netmed Hellas. It entailed the payment of 0.5 percent of the company's
gross annual profits, a value to be adjusted every two years, and 45.000 Euros per day.
The service started by providing a wide variety of Greek and international channels, as
well as interactive services. Through NOVA, the viewers were able to see more than
300 foreign satellite channels and listen to local and international radio stations.

Nova wanted to profit from the fact that it was the only Pay-TV service in the
country, and its price policy was streamlined according to the goal of breaking-even in
the shortest period possible. This led to prices that were considered to be very high for
the medium income earned at the time by a Greek family, and furthermore Nova’s
offer in the market comprised only one package (no diversification according to the
major needs of the subscriber, that is, a basic package, a package for football fans, a
package for film lovers, etc.).

Nova’s monopoly did not last for long. The NBC awarded a licence for the
provision of Pay TV services via a digital satellite to a second company, Interactive S.A.,
member of the Intersat Group, led by businessman Mr. George Batatoudis, only a year
after Nova’s (2000). That same year, a third digital satellite TV venture, led by the
telecommunications organisation OTE, by the public broadcaster ERT and by Alpha
Digital Synthesis S.A., a subsidiary of private TV station Alpha TV, announced their aim
to offer their services to the audience.

Although many believed that this new venture had the (hidden) backing of the
socialist government, because of the participation of OTE and ERT, the three partners

could not reach an agreement, and their cooperation plans collapsed. Commercial TV



Digital Communication Policies |35

station Alpha TV decided to get along with this new venture even if they couldn’t count
on the support of the two public companies (OTE & ERT). So, one and a half years later,
Alpha TV announced their plans to enter the digital television landscape with their
platform, Alpha Digital. The second digital satellite platform in the Greek TV landscape
started broadcasting on October 29", 2001. The company was a joint venture of Mr.
Efstathios Tsotsoros (35%) and Greek businessman Dimitris Kontominas (60%), through
his companies Interamerican Hellenic Life Ins. Co. (insurance, 20%), Intertek
International Technologies (20%) and Alpha Communications Network (19.4%), and
others. There were also negotiations for the participation of an American company,
but details were never published. According to a press interview, the company had
invested 31 billion drachmas (€89.6 million) for the whole operation.

Alpha Digital’s satellite bouquet consisted of 17 thematic TV channels and radio
stations. It also transmitted more than 100 FTA channels and 50 radio stations, and
had already signed contracts with some of the most popular football teams in Greece,
in order to broadcast their home games under exclusive rights. Alpha Digital decided to
subsidize the purchase of the set-top box, in order to boost their subscriptions, but
selecting a different Conditional Access system from the one used by Nova. The
consequence of this business choice was that the two set-top boxes (Nova’s and Alpha
Digital’s) were incompatible, because different access cards could not be inserted in
the card-slot of different devices, thus denying the possibility for multiple access cards
to be inserted in the card-slot of the subsidized devices. Therefore, someone who
wanted to watch both packages was obliged to have two different set-top boxes at
home. The cost of Alpha Digital’'s reception equipment, as well as the monthly
subscription fee, was higher than that of Nova’s. Regardless of the fact that there were
voices arguing that the Greek broadcasting market was too small to sustain competing
digital platforms operating incompatible decoding technologies, Alpha Digital
considered that subscription television was at its childhood in Greece. They seemed to
believe that the prospects were favourable and that the market would create a vast
business opportunity during the following years of realisation of convergence, and that
there was room for a second operator in the market.

The main dilemma that Alpha Digital was facing was akin also to Nova, whose

budget sheets were still on the red mark, after more than seven years of operation:



Digital Communication Policies |36

namely how to attract the largest number of subscribers with the lowest possible cost
of acquisition of prime content. For Greek households, and above all for the male
audience which both platforms were vowing to attract, prime time could only mean
one thing: football, and especially Greek League football. Alpha Digital then had to
offer its services to subscribers at reasonable prices, considering that pay-TV in Greece
was too expensive, while at the same time trying to keep their budget as tight as it
could be. The problem with this strategy was that most of the football clubs of
Greece’s major League had already signed multi-annual contracts with Nova. Alpha
Digital’s only alternative was to offer much higher contracts to the clubs, and thus 10
out of 18 of them broke their previous contract with Multichoice/ Netmed Hellas.

The result of this was a “war” between the two digital platforms, and the Greek
football league became one of the most expensive programmes in European television.
But this war led to an impasse, if not a fiasco. After a year of intense competition,
especially on football TV rights, Alpha Digital, with only 35.000 subscribers, announced
on September 9", 2002, the suspension of their operation due to failure in keeping up
with its financial obligations. Alpha Digital’s collapse brought about the woes inflicted
upon football by television rights problems that affected other European countries as
well. Since digital pay-TV entered the Greek television universe, it was frequently
remarked that the domestic market, due to its size and peculiarities, was not in a
comfortable  position to sustain two competitive digital platforms
(Papathanassopoulos, 2006; 2002). In fact, the eagerness of interested companies and
businesses parties in introducing digital TV services led them to ignore both the size of
the Greek market and Greek consumers’ behaviour. It was also proven in practice that
the Greek market is too small for competing digital pay-TV ventures. As a result, no
economies of scale were created and the final cost was passed on to the consumer,
while the market actually did not expand with the arrival of the second platform. After
the demise of Alpha Digital, Nova was left as with the sole Pay TV platform for the
following four years (until 2006, when Vivodi launched the first IPTV service in Greece)
but this headway did not materialize into inflated revenues from disillusioned
subscribers that returned to Nova after being left stranded by the Alpha Digital
wreckage. Today, almost a decade after Alpha Digital’s collapse, Nova’s subscribers

have reached 380.000, a meagre 20% above the number which the platform had



Digital Communication Policies |37

attained in 2001. But, as the tide turns, Nova is about to face a rather formidable foe
by the end of 2011.

OTE Satellite TV and Hellas Sat

Greece had obtained, as a result of multilateral negotiations at ICAO, the right
to launch a satellite at the orbital position 39 degrees east. After a long period of
delays and indecision from 1993 until 2001, the Greek and Cypriot governments finally
reached an agreement to form, in August 2001, a joint company®, having as main task
the launching and managing of Greece’s satellite system. Hellas Sat was the trade
name of the joint enterprise, which was inaugurated by both the governments of
Greece and Cyprus. Hellas Sat owns and operates the high power and advanced
satellite HELLAS SAT 2, which was successfully launched by Lockheed Martin’s Atlas 5
rocket into orbit by May 2003, from Cape Canaveral. Hellas Sat’s aims were to link
Greece with its Diaspora and to provide services to the country’s remote island and
mountain regions, as well as to serve a range of civilian and military needs. It was
planned to be used for video transmissions, digital satellite television broadcasting,
high-speed Internet connections and two-way broadband services.

Hellas Sat is a subsidiary of the Hellenic Telecommunications Organisation (OTE
S.A)), since OTE is the major player in this satellite venture, owning an 83.34 percent
stake in Hellas-Sat SA. The project cost 180 million Euros, including the satellite, the
Atlas rocket and related insurance. Other shareholders in Hellas Sat are: the Hellenic
Aerospace Industry (EAB), with 3.93 percent, the Cyprus Telecommunications
Authority, with 3.84 percent, Cypriot IT firm AvacomNet Services, with 8.5 percent,
and Canada’s TELESAT, with 0.39 percent. A primary controlling station is located in

Greece and a reserve one in Cyprus.

* The cooperation with Cyprus emerged when, during the hearings and negotiations process with the
involved companies in the project, it was realised that it only made business sense if it were on the basis
of the joint use of frequencies of two orbital (geostatic) positions. Canadian company Telesat, a partner
with Cyprus bourse-listed AvacomNet, proposed the joint use of the frequencies of Hellas Sat and
Kypros Sat in the same position (i.e., 39 degrees east longitude), in which the Cypriot satellite has 16

frequencies and the Greek one 24.



Digital Communication Policies |38

Hellas Sat is fully functional, meeting the needs of OTE, and covers Greece,
Cyprus and another 25 countries in the Balkans, Central Europe, Africa and the Middle
East; the satellite’s active-life spans a full 15-year period. Media and telecom analysts
interpreted OTE involvement in Hellas Sat as the first step towards the full roll-out of a
digital satellite television offer to Greek households. The reasoning behind this thought
was strong: first of all, OTE has never denied that it was investigating different
business propositions which were put on the table by other Media companies (ERT,
Antl, Alpha Digital, etc.). Secondly, the Greek government and OTE saw the satellite
endeavour as an issue of prestige, if not for strengthening the geopolitical role of
Greece in the Eastern Mediterranean and the Balkans. Third, OTE had already obtained
first hand experience on how to run a Pay TV business, as the Greek telecom operator
is the owner of the Romanian digital satellite platform DOLCE, which was launched in
2006, as well as the owner of the Greek IPTV service Conn-X TV, which had a soft
launch on October 2008, before moving to a full scale market launch in September
2009. However, OTE’'s moves were rather sluggish and many experts ascribe this
hesitation on entering the satellite Pay TV market to political pressure from
government officials. Finally, after many postponements, OTE satellite TV was
launched on October 3", 2011, comprising a bouquet of 46 channels which were split
in five sub-packages (the full package comprises all 46 channels). The sub-packages are
being offered at much lower prices than Nova’s, a strategy that many believe will

instigate a price war between both services.

DIGITAL TERRESTRIAL TELEVISION

Digital terrestrial television (DTT), among all digital platforms, is the one on
which governments are involved the most. This can be attributed to a plethora of
reasons: supporting national TV equipment manufacturing industry, supporting
national audiovisual production, upholding a status of “intervening powers” for
government in contrast with other platforms and, primarily, the management of the
frequencies spectrum, which is a very valuable public resource and can guarantee
considerable revenues for the state. In many countries, especially in Europe,

governments were actually the “sponsors” of digital terrestrial TV, spending public



Digital Communication Policies |39

money on state aid and consumer help schemes, and supporting information
campaigns and DTT roll-out ventures. Strangely enough, this was not the case in
Greece, thanks to the dismay of two consecutive Greek governments who were proved
utterly unfit to keep under “command and control” the whole procedure. The Greek
government chose, right from the beginning, a “light hands” “laissez faire” approach,
at a time when a more “interventionist” policy would have granted more fruitful
results. And now, almost lethally stricken by a dreadful economic crisis, it lays
helplessly stranded and deprived of any meaningful policy tools.

As in many other European countries, it was the public broadcaster ERT that
has acted as a pioneer, introducing DTT to Greek audience. ERT undertook a pilot
project, launching three new channels in the first semester of 2006 (not simulcasting
ERT’s analogue channels), which were only available on digital terrestrial television.
ERT started broadcasting DTT channels while no legislative framework was in place in
Greece. The channels are being broadcasted free-to-air and are funded exclusively
from ERT’s budget, as they carry no advertisements (according to ERT’s officials, the
public service broadcaster did not want to offend or alienate commercial broadcasters
by eroding their advertising revenues). The Greek conservative government (2004-
2009) assigned to ERT two multiplexes -with four channels spots each (DVB-T & MPEG-
2). Despite the fact that the government had clearly stated that ERT's DTT

broadcasting was under a pilot regime, the legislative vacuum had to be filled.

THE LAW 359272007 ON DIGITAL TV SERVICES

On 19™ of July, 2007, a new legislative framework, Law 3592/2007, has
received a positive vote from the Hellenic Parliament. The Law tries to establish a
comprehensive legislative apparatus that will be swiftly integrated with the new
regulatory framework for electronic communications networks and services being
pursued by the EU.

The Law makes a clear distinction between platform and multiplex operator
(sometimes it is called network operator), and content provider. The platform or
multiplex operator is under a general license regime, provided that its

undertaking/company is registered by the Hellenic Telecommunications & Post



Digital Communication Policies |40

Commission (E.E.T.T.). The Ministry of Transport & Communications and the Ministry
of Press and the Media are responsible for establishing the digital frequencies map and
for planning the relevant assignments. The new Act makes it possible for licensed
television stations to transmit digitally their analogue TV programmes (simulcasting),
using frequencies that are to be allocated for the period up until the digital switchover.
The majority of those frequencies is being used for analogue TV broadcasting by local
TV stations, but they will be cleared so as to be available only for digital terrestrial TV
broadcasting. The procedure for licensing digital terrestrial television stations is to be
regulated through a Presidential Decree;

The Law is following the direction of the French regulatory framework for DTT,
as the frequency is being allocated to each channel editor and not to the platform,
multiplex or technical operator. But contrary to the French law, the Greek one fosters
a financial charge which will be levied for spectrum usage. The new bill does not create
a special authority (organization or body), with competence to settle issues relating to
the switch--over process (such as the Digital UK in the United Kingdom or the Comitato
Nazionale Italia Digitale in Italy), as well as it does not propose a timetable for this

process.

Responsibilities for the Ministry of Transport & Communications and the Ministry of
Press and the Media:

e Establishing the regulatory framework for the licensing procedure;

e Creating the frequency map and establishing technical requirements;

e Granting of licenses

National Council for Radio and Television:
e Responsible for initiating the tender procedure for the granting of licenses and
for checking the compliance with the relevant legislation regarding content;
Hellenic Telecommunications & Post Commission

e Checking for compliance with technical requirements.



Digital Communication Policies |41

Finally, this new legislation contains provisions on the implementation of the
Electronic Communications Services & Networks Directive 2002/77/EC, as well as on
television via broadband networks (IPTV) and wireless networks (mobile TV).

The law 3592/2007 received a plethora of criticism on the ground that it
contains no provision for a switchover plan, or for the procedures and criteria for
licensing new digital channels. There is no timetable, even the frequency map (a sine
qua non for any analogue switch off procedure) which is being used is provisional, with
an unclear future as to when the final one will be ready. Furthermore, the Law
“freezes” any new technological development, as it demands that only four channels
can be added to any multiplex, without taking into account more effective standards
(MPEG-4 and later on DVB-T2). Also, it makes no provision for HDTV channels or
interactive services on multiplexes. Law 3592/2007 is incomplete and, according to
many legal experts, a row of decrees and ministerial decisions is needed to cover the
numerous details that need clarification.

The years 2007-2009 could be characterized as a period of stagnation. ERT did
not carry on the expansion of its DTT network, leaving the majority of Greek towns and
regions (apart from Athens and Thessaloniki) with no DTT signal. This delay was
attributed to efforts by the conservative government to encourage commercial
analogue TV broadcasters to collaborate with ERT in forming a joint multiplex operator
company, one which will act as the network operator for the whole Greek Digital
Terrestrial Platform. This plan, according to government circles, will help keeping the
cost of rolling-out a nationwide DTT network at a reasonably low level, while fostering
the necessary scale economies. Commercial broadcasters and ERT were brought
together at the negotiating table, but talks did not produce the sought outcome.
Commercial broadcasters decided to go along relying on their strengths, and in June
2009 formed a joint network operator company, Digea. Digea was established by all
seven major commercial TV stations in Greece (MEGA, Antl, ALPHA, STAR, Alter, TV
Macedonia and SKAI), and started broadcasting (simulcasting the analogue channels in
two multiplexes) utilizing DVB-T MPEG-4 in September 2009, from an area in the
Corinthian Gulf, in the Peloponnese. In January 2010, they carried on their DTT roll-out
from the city of Thessaloniki, before moving to Athens in June 2010, just in time for the

FIFA World Cup. Before the end of 2010, Digea has switched off its analogue channels



Digital Communication Policies |42

from a large area in Northeastern Greece (in the borders with Turkey and Bulgaria),
and in the first semester of 2011, Digea’s DTT network had covered Thessaly (at the
centre of mainland Greece) and the island of Rhodes in the southeastern part of the
Aegean sea. By the end of the third quarter of 2011, Digea’s DTT network covered
roughly 65% of Greek households. The company’s CEO Mr Giorgos Mathios has stated
that, by the end of the first semester of 2010, Digea’s founding partners had already
spent around four (4) million euros on equipment purchase and other relevant costs.
Their plans for the rest of 2011 have been altered due to the financial hardships that
some members of Digea are facing, and to the quagmire between Digea and ERT in
reference to the formulation of a common plan for the analogue switch off.

ERT, on the other hand, “reactivated” its plans and started moving to the Greek
periphery, executing regional switch offs in Thrace, Thessaly and in the northern part
of Peloponnese, by the end of 2011. Furthermore, the public broadcaster aimed to
rearrange the channels spot in the two multiplexes, by merging two digital channels
and creating a new one, ERT HD. ERT is now managing two multiplexes: the first (DVB-
T, MPEG-2) comprises the following channels: PRISMA+, CINE/SPORT+, the
Parliamentary Channel and RIKSAT, while the second (DVB-T, MPEG-4) comprises the
“old” analogue channels (ET1, NET, ERT3) plus the new ERT HD channel. ERT has
included five radio stations in the offer of its second multiplex. In a very recent
development, on the 19" of March 2012, ERT ceased broadcasting its two remaining
pilot digital channels (PRISMA+ & CINE/SPORT+). The Public Service Broadcaster
announced that the decision was the first in a string of serious reforms that ERT is in a
process to undertake following the Government’s mandate for shrinking some of ERT’s
operations and implementing draconian budgetary cuts. The channels-slots on the first
multiplex have been filled with the BBC World Service and the Deutsche Welle English
service. The two remaining slots have been covered by Euronews and TV5
Monde/Europe.

A third DTT network operator was created in 2009, Digital Union, by a joint
effort of some local and regional channels. Digital Union’s strategy is to manage and
run the two local multiplexes that have been assigned for each one of the 11 broader
services areas (according to the provisional UHF Frequency Map, Greece is being

divided into 11 broader services area. In each service area, the minimum number of



Digital Communication Policies |43

multiplexes that is operational is seven). Digital Union is active in Thessaly, Attica,
Northern Peloponnese, Macedonia and Crete.

Greece moves forward in a rather haphazard and slow-moving manner, and
many experts believe that even the final deadline for digital switchover (17" of June,
2015) will be a hard target to achieve. At the time of writing this chapter the country is
faced with an inadequate legal framework, a provisional frequency map, and a delayed
licensing procedure, while private TV stations are at the verge of bankruptcy.
Moreover, the government has not established a single organization or entity with the
sole authority and power to oversee and manage the switchover process (like Digital in
the UK, TNT pour tous in France, ImpulsaTDT in Spain etc.). The severe financial crisis
renders any future planning uncertain and it will be a real challenge (not only for the
Greek government, but for the television market as a whole) to be able to fund
information on public campaigns which are needed, or indeed to provide any form of

assistance to low income families and people with disabilities.

IPTV
IPTV is the third digital television platform in Greece. Cable television is

practically non existent in Greece (apart from two pilot projects in the 1980s, in the
city of Rethymnon, and in Plaka, in the old city of Athens). As in most other countries,
IPTV started as a bundled service i.e. telephone, Internet access and television content
were bundled together as a single package, charging every subscriber with a single bill.
Broadband penetration in Greece (a prerequisite for offering TV content via IP
networks) was limited at the begging of 2007, around 7%. This situation enabled the
market entry of new players, companies that were not previously involved in the
television business The pioneers of IPTV are telecom companies, because the provision
of television services enabled them to reduce churn from their main business (voice
and data i.e. telephone and Internet). Two newcomers in the Greek Media market,
Vivodi and OnTelecoms, were the first companies to offer IPTV services in Greece.
Vivodi started as broadband provider, covering only a small part of Athens in 2004. Its
major shareholder is Lazaros Efraimoglou, a local businessman. OnTelecoms’s owner’s
profile is more diversified: among its major shareholders is a team of Italian

businessmen who manage the Fastweb IPTV service in the neighboring country. Both



Digital Communication Policies |44

providers, OnTelecoms and Vivodi, offer their services only in Athens and a few more
major cities, through their own closed IP Network (local loop unbundling from
incumbent telecom operator OTE). Vivodi was the first company to offer IPTV services
back in 2006. The market name of the service was Cable TV (somewhat misleading as
no cable TV exists in Greece). Cable TV is a triple-play service (together with phone
calls to 21 international destinations and a 20 Mbps internet connection). Only a few
months after Vivodi, OnTelecoms offered a triple-play service called All in One (it
consists of a fixed telephone, a broadband connection with speeds between 16 and 24
Mbps, and a TV service). For more than a year (end of 2008), none of these two
companies had published any subscribers’ data. Analyst’s estimations put the number
of IPTV subscribers of Vivodi and OnTelecoms at 24.000 and 35.000 respectively, at the
end of 2009. The reasons for these disappointing figures are multiple: poor content,
limited geographical coverage, limited marketing and advertising campaigns, public
aversion to Pay TV, Nova’s competition, etc. Things were about to get worse for both
companies, when in 2009 two telecoms powerhouses, incumbent OTE and Hellas
Online (a major broadband provider) announced their plans to enter the IPTV market.
OTE launched its own service, with the trade name Conn-X TV, in October 2008, as a
pilot, and six months later as a full commercial offer. Hellas Online followed suite and
launched its own HoL TV at the second semester of 2009. Both providers were
subsidizing the set-top box. They also offered, right from the beginning, Video On
Demand (VoD) services, PVR functionality (albeit the subscriber had to pay the cost of
purchasing the advanced set-top box) and modem/routers with WiFi capabilities. The
entry of OTE and Hellas Online caused turmoil in the IPTV market, especially for Vivodi
and OnTelecoms. The two newcomers had stronger financial muscles and could
negotiate more generous contracts with content owners. OnTelecoms and Vivodi
started negotiations for a possible merger between the two companies and, finally
reached an agreement on September 2009. According to the agreement, OnTelecoms
acquired 100% of Vivodi’s shares, with the latter acting from then on as a subsidiary of
the former. OTE and Hellas Online boosted their IPTV offer with HD channels, more
VoD content, and lucrative football deals (especially Conn-X TV, which acquired the
rights of some major European football leagues). At the time of writing (October 2011),

Conn-X TV has around 60.000 subscribers, while Hellas Online has given no official



Digital Communication Policies |45

data. However, Hellas Online is revamping its service, renamed as “hol my TV”, and is
enriching its offer with more HD content and a free set-top box for every new
subscriber. IPTV is definitely “here to stay”, but with only a meager 3-4% of

penetration on Greek households, it has a long way to cover.

Other platforms (Mobile TV) & services (HDTV, VoD, Catch-up TV)

Mobile TV is not developed in Greece, despite the fact that Greeks possess one
of the highest per capita penetration rates of mobile phones ( over 140% of the
population). The main reason for this is that neither broadcasters nor mobile operators
were seriously interested in rolling out that service. No DVB-H service was ever
launched in Greece, despite the success the service had in Italy, and the fact that a
similar service was launched, albeit with no success, in neighboring Albania. The three
mobile operators in Greece (Cosmote, Vodafone and Wind) experimented with a 3G
offer that comprised a selection of the programmes of few of the main commercial
channels (MEGA, Antl, Alpha etc.).The offer included live as well as On Demand
content. The mobile operators had reached some form of agreement with the
broadcasters, but no serious attempt was ever made for marketing and advertising this
new offer. Another impeding factor was the high charges inflicted upon a mobile
subscriber who would try to use its 3G phone connection to watch a television
programme. Greece had amongst the highest billing charges for 3G use in Europe.
Mobile operators focused their strategy towards the provision of Mobile Internet
rather than Mobile TV, as they considered that the former will be more profitable on
the short run than the latter.

High Definition is a newcomer to the Greek TV landscape. As in the rest of
Europe, it was the satellite provider, Nova, which offered the first HD channels. This is
understandable since satellite providers have the necessary capacity to transmit HDTV
streams. Nova wanted to boost its product and HDTV channels were the proper tool to
carry it out. The digital satellite provider’s HD offer included both international
channels (Nat Geo Wild, Discovery, Eurosport, etc.), as well as Nova’s own channels
(Nova Sports channels). Additionally, during the 2009-2010 football season in Greece,

it started broadcasting a number of matches in HD format. The next broadcaster to



Digital Communication Policies |46

trial HDTV was ERT. The public service broadcaster created a new digital channel, ERT
HD, and inserted it to one of two digital multiplexes it operates. The first HD broadcast
from ERT HD was the UEFA Champions League final, between Barcelona and
Manchester United on May 2011. ERT has stated that ERT HD was a pilot channel and
the broadcasters’ intentions were to cover some major events (major football,
basketball and tennis matches, the EuroVision Song Contest, etc.) so as to introduce
HDTV to Greek public. ERT’s initiatives caused a furor and a string of reactions from
commercial broadcasters and Digea. They accused ERT of violating an agreement
between all digital terrestrial broadcasters on which it was declared they would move
forward in rolling out DTT in a coordinated and synchronized manner, with no
surprises and unilateral “fait accompli’. ERT replied by stating that HD transmissions
were not prohibited according to the current state of law, and that ERT HD was a pilot
project. Furthermore, ERT argued that since HD is the future of TV, as many experts
claim, then it should be credited for “introducing and educating” the public for this
great development, instead of having to face a string of accusations and threats. At the
moment, there is no concrete government plan for the introduction of HDTV on DTT
platform, and the initiative lies at the hands of broadcasters. The majority of DTT
broadcasters are not ready for HDTV because they have not made the necessary
investments in time.. IPTV providers OTE and Hellas Online are planning to offer HD
channels on their respective services beggining on the last quarter of 2011°.
Video-on-Demand (VoD) is being offered as an extra service, as an added value
component of the main subscription packages. Nova started offering a VoD service in
2001, but it had attracted limited interest from the subscribers. The service was
revamped in 2010, named Nova On Demand, and it functions by downloading to the
hard disk of the subscriber’s PVR set-top box a selection of movies and TV series. The
menu alters every two weeks, while any downloaded TV content has to be consumed
within the next 20 hours. The service is offered free of charge for those among Nova
clients who have subscribed to the full package. On their part, OTE and Hellas Online
are also offering VoD, which mainly consists on a selection of movies, TV series,

documentaries and music video clips. The VoD content is transferred from the servers

* In fact OTE offers (end of March 2012) nine (9) HD channels but only on its satellite platform. The IPTV
platform still offers no HD channels.



Digital Communication Policies |47

of each company upon request sent by the subscriber (so in the case of IPTV there is
no need for the subscriber to possess a PVR set-top box) through their private IP
networks (network-stored content). In the case of Conn-X TV, some of the content is
being offered for free for existing clients while some other (more exclusive and
comprising recent Hollywood blockbusters) is provided for some extra fee, or as a Pay-
per-View service. Currently, digital terrestrial broadcasters have no plan to move into
the VoD business.

An area where “traditional” broadcasters were actively involved in is catch-up
TV. All major public and commercial broadcasters use their websites as a platform for
transmitting TV content. The content usually comprises TV series and shows, news
bulletins and infotainment programmes, for which the broadcasters hold rights,
excluding therefore foreign TV series and shows, football matches, movies and foreign
reality shows. The content is offered for free, but is tied with some advertising. The
interested viewer can choose to either download the content to its own hard disk for
later viewing, or to watch it being streamed on his computer screen. Some
broadcasters have uploaded the full range of episodes of a TV serial on their websites,

while others keep the content online for only 15 days.

ENDNOTE

The severe financial crisis has hit all sectors of society, and the media sector
could not be an exception. On the contrary, the media sector is one of the major
victims, with media outlets ceasing publication and unemployment reaching one of the
highest levels in the industry. This situation has been causing doubts whether Greece
can manage to complete switchover plans within the EU time frame or not. Once
again, the gap between smaller and larger, more affluent and lesser affluent, countries
in the era of globalization cannot be overlooked (Papathanassopoulos 2005, 2007).
Nevertheless, digital television may be seen as a driver for development. Private
channels claim that, in areas where DTT is the only mode of reception, people have
changed their TV sets almost immediately. This is true, but the question on how many
of them will survive the financial tornado the country, its economy and society are

facing, hasn’t got an answer yet.



Digital Communication Policies |48

3.789.000
3.770.000 99,3%

3.770.000 100%

474.000 12,5%

700.000 18,48%

130.000 3,43%
1.304.000 | 34,41%
2.046.060 54%
1.780.830 47%
1.591.380 42%
1.023.030 27%

2006 2009 2010
4 (2 national+2 with local
2 : 2
and regional channels)
Circa 65% Circa 65% Circa 55%
No No No
MPEG-2 on the first MPEG-2 on
Multiplex. MPEG-4 on | MPEG-4 on both Multiplexes both
the 2" Multiplex. Multiplexes
14 (6 national channels on 2
Muxes and 8 local and
8 : 8
regional channels on two
Muxes)
Yes (one channel, ERT
HD on the MPEG-4 No No
Multiplex)
Yes (info+ on the
MPEG-2 Multiplex) A A




Digital Communication Policies |49

9,90 (only for | 15 (only forthe TV | 34,90 (triple- | 35 (triple-play
the TV service) service) play package) package)
49,90 None 60 65
Free Free Free
Free 99 Not available | Not available
Free 35 Not available Free
Y 2nd
es ( No (but the stb has
semester HD functionality) No No
2009)
From 0,99€ to From 2€ to 4€ per | From 2€to 3€ | From 1,99€ to
3,99€ per . . .
. movie per movie 3€ per movie
movie

References

Adams, A. (2003) “Greek DTH market still not settled”, TV International, November, 12.

AEGIS “Review of Digital Dividend Options in Greece”, report prepared for EETT, 26 of
June 2009.

Galperin, H. (2004) “New Television, Old Politics: The Transition to Digital TV in the
United States and Britain”. Cambridge and New York: Cambridge University
Press.

Gambritsos, G. (2010) “The Digital Television Strategy of ERT” speech given by the
then CEO of ERT AT THE 5™ EETT International Conference, Athens 18 of June
2010.

losifides, P. (2001) “Digital Television in Greece”, Intermedia, 28, 5: 12-16.
losifides, P. (2002) “First the UK, now Greece”, Intermedia, 30, 5: 21-23.

losifides, P. (2006) “Digital switchover in Europe”, The International Communication
Gazette, 68, 3: 249-268.



Digital Communication Policies |50

Official Government Gazzette (2008) “Formation of the Frequency Map for the
transition to the digital terrestrial television broadcasting”, No. 1680, August, 20.

Papathanassopoulos, S. (2001) “Media Commercialization and Journalism in Greece”,
European Journal of Communication, Vol. 16 (4): 505-521.

Papathanassopoulos, S. (2002) “European Television in the Digital Age: Issues,
dynamics and realities”. London & New York: Polity & Blackwell Press.

Papathanassopoulos, S. (2005) “Europe: an exemplary landscape for
comprehending globalization”, Global Media and Communication, 1 (1): 46-
50.

Papathanassopoulos, S. (2006) “Television in the 21% century”, Athens:
Kastaniotis (in Greek).

Papathanassopoulos, S. (2007) “The Development of Digital Television in
Greece”, Javnost/The Public, 14 (1): 93-108

To Vima (2006) “War for the satellite television”, 22 January: A56 (in Greek).

Zotos, G. (2006) “The satellite fiasco of Greece”, To Vima, 22 January: B12 (in
Greek).



