Sumário
[full eBook] | PDF [2,7 MB] |
372 pp. |
Introduction. Radio, sound and the Internet in a hard of hearing society | |
Madalena Oliveira, Fábio Ribeiro | 6-8 |
I. Children and youth, school radio and media education
Children’s radio: sonorous games and binding environments | |
Rodrigo Fonseca Fernandes | 10-19 |
O papel sociológico do rádio escolar na contemporaneidade | |
Rachel Neuberger | 20-28 |
Jamboo Rádio Web: ensino e aprendizagem por meio de web rádio à luz da Educomunicação | |
Lorenna Oliveira, Gustavo dos Santos Fernandes, Juliana Bulhões | 29-39 |
Rádio, jovens e pesquisa de audiências – a nova realidade portuguesa | |
João Paulo Meneses | 40-47 |
How the São Paulo youngsters listen to radio? | |
Daniel Gambaro | 48-58 |
II. Regulation and governance
Censorship or democratization? The media regulation in Brazil | |
Bruno H. B. Rebouças, Elaine Nogueira Dias | 60-69 |
A Rádio em Portugal – análise contextual | |
Renato Leite | 70-86 |
The legal status of personalized radio in Europe, as exemplified by the NETRADIO project in Poland | |
Jedrzej Skrzypczak | 87-97 |
III. Experiences, inclusion and communities
La radio como instrumento de rehabilitación y recuperación en trastorno mental severo y crónico: experiencias en la Comunidad de Madrid | |
Manuel Fernández Sande, Carlos Manuel Leal Leal | 99-110 |
A mídia sonora como instrumento de formação e inclusão social de jovens protagonistas em rede de ensino público no Brasil | |
Cândida Lemos | 111-122 |
Rádio Universitária Gazeta AM de São Paulo: inclusão profissional. Um olhar sobre o programa Tarde Gazeta | |
Sérgio Pinheiro da Silva | 123-132 |
O rádio como difusor da identidade cultural: uma análise da Rádio FM Esperança 87,9 da cidade de Ielmo Marinho | |
Gustavo dos Santos | 133-142 |
Radio Caribbean Pearl - The role of community radios in the Nicaraguan Autonomous Region of the Southern Atlantic | |
Robert M. Bichler, Andreas J. Röser | 143-156 |
Rádio Cidade: o tempo e som | |
Paulo Lepetri | 157-166 |
IV. Transmedia storytelling, transradio and convergence
Radio y nuevas narrativas: de la crossradio a la transradio | |
María del Pilar Martínez-Costa | 168-187 |
A Requiem for Aural Fiction: On Capitalizing the Sound Medium’s Potential for (Transmedia) Storytelling | |
Marta Noronha e Sousa, Nelson Zagalo, Moisés de Lemos Martins | 188-199 |
The use of transmedia storytelling in the radio universe | |
Johan Cavalcanti van Haandel, Fernando Ramos | 200-208 |
Hybrid Processes on radio: how the video camera is becoming part of a new format of radio shows | |
Claudio Yutaka Suetu, Daniel Gambaro, Thais S. Ramos | 209-223 |
The TV as a radio | |
Vyara Angelova | 224-229 |
Voz do Brasil – possibilidades convergentes para uma produção radiofônica tradicional | |
Graziela Bianchi | 230-239 |
V. Internet, apps and social networks
Music radio APPs in Spain and Portugal. Old strategies in the Self-Communication era | |
Teresa Piñeiro Otero, Xabier Martínez Rolán | 241-255 |
Redes sociales y periodismo radiofónico en España y Portugal: análisis comparativo de las nuevas formas de participación del oyente | |
Fátima Ramos del Cano | 256-275 |
El uso de las redes sociales por parte de los programas deportivos nocturnos de la radio española | |
Alfonso Muerza Ferrer, Avelino Amoedo Casais | 276-287 |
VI. Formats, narratives and sound resources
Unpacking the box of delights: how BBC Radio 4 embraces the short-form feature | |
Geoff McQueen | 289-298 |
Serial and ten years of podcasting: has the medium grown up? | |
Richard Berry | 299-309 |
Crónica radiofónica: autoria e ordem discursiva | |
M. Emília Pereira | 310-322 |
Políticas, práticas e narrativas do jornalismo radiofónico português na Web | |
Luís Bonixe | 323-333 |
Ruídos como sustentação para o CD “Chão” de Lenine | |
Paulo Borges | 334-351 |
Sound Aesthetics in Fernando Curado Ribeiro | |
Rogério Santos | 352-361 |
When the Internet seems to be deaf. Sound resources to enrich online radio advertising | |
Emma Rodero, Olatz Larrea, Lluis Mas, Marina Vázquez, María Blanco | 362-372 |
...............................................................................................................
.:: LASICS ::.
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS)
Universidade do Minho